ENERGÍA SOLAR ESPAÑA

L’energia solar és una de les energies renovables més importants del món. Aquella que arriba al nostre planeta directament des del astre rei, el sol. Però, ¿la sabem utilitzar correctament? ¿Li presten atenció les institucions? ¿Seguim desaprofitant les seves virtuts?

No contamina i és una energia molt econòmica de produir, cosa que sens dubte beneficia en gran manera a les economies econòmicament menys avançades. Però a dia d’avui segueix sent, dins de les energies renovables, una gran desconeguda. Tot el contrari a l’energia eòlica, sobretot al sud d’Europa. L’energia solar ens arriba en forma de radiació electromagnètica, tant sigui pels raigs ultraviolats, la calor o la llum i regula, com no podia ser d’una altra manera, del sol.

És generada per un procés de fusió nuclear i el seu aprofitament es realitza de dues maneres. D’una banda per conversió tèrmica d’alta temperatura, també conegut com a sistema fototèrmic. I, de l’altra, per conversió fotovoltaica o sistema fotovoltaic. La primera conversió s’encarrega a transformar l’energia solar en energia tèrmica emmagatzemada en un fluid. I on per escalfar el líquid es fan servir uns dispositius que reben el nom de col·lectors. Mentre que la conversió fotovoltaica el que fa és transformar de forma directa l’energia lluminosa en energia elèctrica utilitzant per a això unes plaques solars formades per cèl·lules fotovoltaiques.

El paper d’Espanya en l’energia solar

Però, ¿quina és la realitat després d’aquests conceptes tècnics? A la pràctica, ¿fem casos a l’energia solar? Si som una regió amb moltes hores i mesos d’intens sol, per què no bolquem els nostres esforços en ser potència en aquest sentit? Espanya segueix donant l’esquena a aquest tipus d’energia. El cas de l’energia solar és com menys preocupant. Malgrat ser una potència en sol, cosa que sí ens serveix per ser potència turística, Espanya va ser inclosa fa tan sols uns mesos dins del grup de «països no fiables per als inversors solars», segons l’últim informe de SolarPower Europe. De fet, no estem entre els 120 integrants de l’Aliança Solar Internacional afavorida pel primer ministre indi Narendra Modi.

Segons aquest estudi, que marca les perspectives globals en aquest sentit, Espanya des dels seus institucions i les nul·les ajudes a empresaris i particulars al respecte, ha oblidat l’energia solar. La culpa la tenen les mesures reguladores dràstiques i «desproporcionades», segons l’informe que col·loca Espanya en la lliga anti-solar, tot el contrari al Regne Unit que lidera la confiança en aquesta energia malgrat la seva pitjor clima i les seves immenses hores menys de sol a l’any. ¿La raó? Regne Unit s’ha apoderat de les virtuts i els coneixements d’enginyers espanyols emigrats a aquest i altres parts del nord d’Europa.

En termes quantitatius, Espanya ha perdut en els últims anys fins a 35.000 llocs de treball. De fet, hi va haver una vegada que Espanya va liderar el mercat global que «ha desaparegut virtualment del mapa», com puntualitza l’informe de SolarPower Europe, que afegeix, «després de tots els canvis retroactius, les autoritats van decidir reduir l’emergent mercat de l’autoconsum amb un impost solar ‘i amb multes molt altes als prosumidors no declarats «.

La postura dels nostres veïns és totalment diferent. Itàlia ha tornat a augmentar la seva confiança en aquest tipus d’energia renovable. I França encapçala al costat de l’Índia en la posició pro-energia solar en el conjunt del planeta. Una energia, la solar, que encara només produeix l’1% de l’energia global del planeta. Malgrat aquestes xifres, l’informe vaticina «un nou cicle d’inversions» que podria fer créixer el sector un 80% en el vell continent d’aquí a 2019. Això sí, no a Espanya.